Saturday, April 2, 2011

Sistem hulubalang di Indonesia

Sistem hulubalang di Indonesia

Jawatan pembesar diketuai oleh Maharaja,laksamana,paduka,tuan dan bendahara. Dibawah pembesar-pembesar itu tadi terdapat hulubalang. Hulubalang merupakan pembesar yang menjadi tunjang kekuatan Indonesia.

Sewaktu upacara rasmi, hulubalang akan duduk di kanan raja,hulubalang juga dipertanggungjawab untuk menjaga keselematan raja sewaktu raja berada di luar istana. Hulubalang dilengkapi dengan senjata yang canggih dan setanding dengan tentera barat.

Golongan hulubalang menjadi golongan yang dihormati dan dianggap sebagai pemimpin rakyat setempat. Ada dikalangan hulubalang yang dilantik menjadi sebagai pembesar daerah.
Perluasan kuasa Belanda telah mengabungkan kuasa hulubalang seramai 12 orang untuk mempertahankan Indonesia daripada serangan Belanda. Serangan Belanda telah Berjaya dihalang oleh golongan hulubalang. Walaubagaimanapun Kotaraja telah jatuh kepada Belanda pada 1874,tetapi golongan hulubalang terus menentang melalui perang gerila.

Golongan ulama telah mengambil alih golongan hulubalang dan mengisytiharkan perang jihad ke atas Belanda. Menjelang awal abad 20 an,pembabitan golongan diraja dan hulubalang semakin berkurang. Belanda bertindak meneutralkan dengan menyerapkan golongan ini ke dalam sistem birokrasi dengan melantik mereka sebagai pembesar daerah.

Satu perjanjian diatur oleh Belanda dengan golongan hulubalang. Dengan menerima tawaran daripada pihak Belanda itu,penentangan di Acheh hanya dilakukan oleh golongan Ulama dan pengikut-pengikut mereka. Tindakan Belanda telah menghapus peranan dan kedudukan tradisi golongan hulubalang di Acheh.

No comments:

Post a Comment