Tuesday, April 5, 2011

Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan empayar-empayar di Alam Melayu

Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan empayar-empayar di Alam Melayu.

Pengenalan :
Penjelasan konsep empayar.
Empayar Sri Vijaya muncul pada abad ke – 7 hingga 13 masihi berpusat di Palembang , Sumatera.
Empayar Majapahit  berkuasa lebih 200 tahun dari abad ke-13 hingga 14 masihi.
Kebangkitannya selepas kejatuhan Singasari dan kemerosotan Sri Vijaya sebelumnya.
Kerajaan Melaka diasaskan oleh Paremeswara pada abad ke 15 dan menjadi satu empayar yang terunggul di rantau ini semasa Tun Perak menjadi bendaharanya.

Isi :
·         Kekuatan tentera yang terdiri daripada orang laut dalam tentera Sri Vijya dan Melaka. Keadaan ini membolehkan kerajaan-kerajaan ini meluaskan pengaruh dan wilayah meraka.
·         Kedudukan yang strategik iaitu terletak di kawasan pertemuan Laut China Selatan, Selat Melaka dan Selat Sunda menyebabkannya menjadi pelabuhan persinggahan bagi pedagang-pedagang dari India, China dan Arab.
·         Peranan dan kebijaksanaan pemerintah seperti Paremeswara, Hayam Wuruk ( Sri Vijaya ) dan Dapunta Hiam ( Sri Vijaya )
·         Perlindungan daripada Negara China yang merupakan kuasa yang terkuat ketika itu  telah menjamin keselamatan Sri Vijaya dan Melaka daripada ancaman musuh. Ini juga telah memantapkan ekonomi negara-negara tersebut.
·         Dasar perluasan kuasa yang diamalkan oleh Negara-negara ini juga  telah menguntungkan kerana membolehkannya memungut cukai dan menerima ufti daripada tanah jajahan.
·         Sri Vijaya juga dapat mengawal aliran keluar hasil-hasil ekonomi dari kawasan tanah jajahannya. Ini bermakna Sri Vijaya dapat mengawal politik dan ekonomi kawasan tanah jajahannya.
·         Kerajaan-kerajaan ini mempunyai pembesar-pembesar yang berkaliber seperti Patih Gajahmada di Majapahit dan Tun Perak di Melaka turut membantu dalam perluasan kuasa.
·         Kerajaan-kerajaan ini juga menjadi pusat penyebaran agama seperti Sri Vijaya untuk agama Buddha dan Melaka untuk agama Islam.

Kesimpulan :
Kemunculan empayar-empayar ini adalah kerana kejatuhan empayar-empayar yang  lain pada masa itu.
Namun setiap empayar telah menyumbangkan kepada pembangunan Negara dan bangsanya.

No comments:

Post a Comment