Thursday, March 31, 2011

Huraikan sistem feudal yang diamalkan oleh masyarakat Jepun,sebelum kedatangan barat

Huraikan sistem feudal yang diamalkan oleh masyarakat Jepun,sebelum kedatangan barat.

Feudal boleh dimaksudkan dengan, kuasa politik yang dikuatkuasakan secara tempatan oleh individu tertentu atau kerajaan pusat. Dalam system feudal kedudukan individu adalah mengikut hierarki. Struktur sistem feudal berbentuk piramid yang terdiri daripada golongan pemerintah dan golongan diperintah. Golongan pemerintah adalah golongan raja,bangsawan,pembesar,panglma dan lain-lain lagi. Golongan diperintah adalah golongan rakyat merdeka dan hamba.

Jepun mengamalkan sistem feudal dalam pemerintahan. Semasa zaman shogun tokugawa golongan pemerintah ialah Maharaja,Shogun,Daimyo dan samurai. Golongan diperintah ialah golongan petani,tukang mahir dan saudagar. Semasa pemerintahan shogun tokugawa Maharaja Jepun tidak mempunyai kuasa untuk mentadbir maharaja hanya menjadi lambing perpaduan rakyat. Kuasa pemerintah terletak kepada Shogun Tokugawa. Sistem maharaja di Jepun ini berjaya mengekalkan kedudukan maharaja dan sistem ini kekal sehingga hari ini.

Kuasa pemerintahan terletak kepada shogun tokugawa. Mereka menjalankan tugas atas nama maharaja melalui dasar pecah dan perintah. Hal ini dilakukan supaya kuasa dan kedudukan shogun terjamin. Shogun telah membahagikan kawasan pemerintahan berdasarkan bangsawan atau daimyo  yang menyokongnya  dan menentangnya. Daimyo yang menyokong shogun akan diberi tanah manakala bangsawan yang menentang ditempatkan di kawasan yang akan dikawal oleh sekutu Tokugawa.

Daimyo merupakan golongan bangsawan yang mempunyai peranan penting dalam pentadbiran tokugawa. Mereka terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu daimyo Fudai,daimyo Shimpan dan daimyo Tozama. Daimyo Fudai ialah ahli keluarga shogun tokugawa dan telah dikurniakan tanah  yang berhampiran kediaman Shogun. Daimyo Shimpan terdiri daripada pelbagai cabang keluarga. Mereka diberi tanah tidak jauh daripada Shogun. Daimyo Tozama terdiri daripada mereka yang memusuhi shogun. Mreka telah ditempat jauh daripada shogun kerana untuk mengelak ancaman daripada mereka.

Samurai merupakan kelas panglima. Mereka mempunyai kedudukan istimewa. Mereka berfungsi sebagai penjaga keamanan Negara dan daimyo. Mereka tidak dibenarkan melakukan kerja lain.

Dalam kalangan rakyat biasa,petani (nomin) menduduki tempat yang tertinggi. Hal ini kerana mereka merupakan pengeluar beras yang menjadi bahan makan rakyat Jepun dan sebagai balasan mereka diberi secukuo makan sahaja kerana hasil beras untuk Negara. Jepun telah menjalankan dasar tutup pintu ini mengebabkan rakyat hanya bergantung kepada beras yang dikeluarkan oleh petani sahaja.



Kelas tukang-tukang mahir (artisan) adakah dibawah petani. Mereka mahir dalam pembuatan pedang dan alat-alat lain yang berguna. Mereka diberi gaji yang baik dan diberi rumah yang baik. Mereka dibenarkan menggunakan pedang.

Kelas pedagang(chonin) terletak dibawah artisab. Mereka dipandang rendah dan tidak dibenarkan berlaku mobility social. Namun keadaan aman telah menyebabkan ekonomi berkembang dan para pedagang telah berjaya mengumpul harta yang banyak. Mereka kemudian telah memperbaiki status diri mereka.

No comments:

Post a Comment